Podstawa prawna
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2024r., poz. 1411) -pobierz
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2023r., poz. 1440) - pobierz
PORADNIK – Jak wdrażać ustawę o zapewnianiu dostępności – opracowanie: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (Sfinansowano ze środków EFS) – pobierz
PORADNIK – Dostępność architektoniczna, informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa – opracowanie: Związek Powiatów Polskich – pobierz
DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Pułtusku zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pułtusku.
Daty publikacji i aktualizacji
• Data publikacji strony internetowej: 2015-02-20
• Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2025-03-31
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:
1) filmy nie posiadają napisów dla osób głuchych i niedosłyszących,
2) dokumenty mogą nie mieć dowiązanych etykiet tekstowych,
3) część z opublikowanych multimediów oraz zdjęć nie posiada opisu alternatywnego, mają one charakter promocyjny lub dekoracyjny i nie są wykorzystywane do realizacji bieżących zadań.
Wyłączenia: Ustawy nie stosuje się do następujących elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych:
1) multimediów nadawanych na żywo;
2) multimediów opublikowanych przed dniem 23 września 2020 r.;
3) dokumentów tekstowych i tekstowo-graficznych, dokumentów utworzonych w programach przeznaczonych do tworzenia prezentacji lub arkuszy kalkulacyjnych, opublikowanych przed dniem 23 września 2018 r., chyba że ich zawartość jest niezbędna do realizacji bieżących zadań podmiotu publicznego;
4) map oraz map interaktywnych, w tym geoportali, pod warunkiem, że w przypadku map interaktywnych i geoportali przeznaczonych do zastosowań nawigacyjnych dane teleadresowe i położenie geograficzne prezentowane są w sposób dostępny cyfrowo;
5) treści będących w posiadaniu podmiotu publicznego:
a) które nie zostały przez niego lub na jego rzecz wytworzone albo przez niego nabyte,
b) których dostosowanie do wymagań dostępności cyfrowej wymaga modyfikacji, do której ten podmiot publiczny nie jest uprawniony;
6) treści prezentowanych w intranecie lub ekstranecie, opublikowanych przed dniem 23 września 2019 r. i niepoddawanych od tego czasu przebudowom i zmianom polegającym w szczególności na zmianie wyglądu lub struktury prezentowanych informacji albo zmianie sposobu publikowania informacji;
7) treści prezentujących dzieła sztuki i zabytki w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 oraz z 2023r. poz. 951)), materiały archiwalne w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164), muzealia w rozumieniu art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2022 r. poz. 385) lub materiały biblioteczne w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2393), których nie można przedstawić w sposób dostępny cyfrowo, gdyż utworzenie dostępnej cyfrowo prezentacji:
a) wiązałoby się z utratą autentyczności powielanego elementu lub
b) nie jest możliwe z przyczyn technicznych, lub
c) wiązałoby się z poniesieniem nadmiernych kosztów;
8) treści niewykorzystywanych do realizacji bieżących zadań podmiotu publicznego oraz nieuaktualnianych lub niepoddawanych po dniu 23 września 2019 r. przebudowom i zmianom polegającym w szczególności na zmianie wyglądu lub struktury prezentowanych informacji albo na zmianie sposobu publikowania informacji.
Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej
Deklarację sporządzono dnia: 2025-03-31 – na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Strona posiada następujące ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami:
1. Strona posiada możliwość skorzystania z syntezatora mowy. Można korzystać ze standardowych skrótów klawiszowych:
• TAB – przejście do kolejnego elementu;
• TAB oraz SHIFT – przejście do poprzedniego elementu;
• CTRL oraz F – wyszukiwanie;
• CTRL oraz „+” - powiększanie treści strony internetowej;
• CTRL oraz „-” - pomniejszanie treści strony internetowej;
• CTRL oraz 0 – powrót do standardowego rozmiaru strony internetowej.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej, prosimy o kontakt z wyznaczonym koordynatorem w zakresie dostępności cyfrowej – dane kontaktowe znajdują poniżej. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Za rozpatrywanie uwag i wniosków odpowiada:
Anna Tadajewska
• E-mail: anna.tadajewska@pcprpultusk.pl
• Telefon: (23) 692- 54-83 (wew. 20)
Każdy ma prawo:
• zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
• zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
• wnioskować o udostepnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.
Żądanie musi zawierać:
• dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
• wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,
• wskazanie dogodnej formy udostępniania informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępniania w formie alternatywnej informacji niedostępnej.
Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia.
Skargi i odwołania
Za niedotrzymanie tych terminów oraz na odmowę realizacji żądania można złożyć skargę do organu nadzorującego pocztą lub drogą elektroniczną na adres:
• Organ nadzorujący: Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pułtusku
• Adres: 3 Maja 20, 06-100 Pułtusk
• e- mail: sekretariat@pcprpultusk.pl
• Telefon: (23) 692 -54 -83
Skargę można złożyć również do Rzecznika Praw Obywatelskich
DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA
Budynek przy ul. 3 Maja 20 w Pułtusku:
1. Przed budynkiem znajdują się dwa miejsca parkingowe, wyznaczone dla osób z niepełnosprawnością.
2.Budynek wyposażony jest w podjazd dla wózków, prowadzący od głównych drzwi wejściowych do pomieszczeń znajdujących się na parterze budynku. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. Szerokie drzwi oraz brak progów podłogowych umożliwiają wjazd wózkiem.
3. Na parterze znajduje się toaleta dostosowana dla osób z niepełnosprawnością.
4. Na wprost od wejścia głównego, znajduje się rozkład stanowisk pracy przypisanych do poszczególnych pokoi i biur w formie wizualnej.
5. Brak wind, podnośników, platform, umożliwiających dotarcie na II piętro budynku osobom ze szczególnymi potrzebami (pracownicy działu świadczeń pomocy instytucjonalnej oraz pracownicy zespołu ds. pieczy zastępczej obsługują te osoby w specjalnie do tego wyznaczonym miejscu na parterze budynku, po wcześniejszym uzgodnieniu wizyty).
6. Brak podjazdu na chodnik dla wózków inwalidzkich.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACYJNO – KOMUNIKACYJNA
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Pułtusku obecnie nie realizuje zapisów ustawy z dnia 19.07.2019r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się poprzez możliwość korzystania z pomocy tłumacza języka migowego on-line lub pracownika urzędu.
Obsługa klientów z wykorzystaniem poczty elektronicznej:
• e- mail: sekretariat@pcprpultusk.pl.
• Obsługa klientów z wykorzystaniem strony internetowej http://www.pcprpultusk.pl/.
• Możliwość korzystania z bezpłatnego Systemu Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW) - www.sow.pfron.org.pl.
• Możliwość wysłania pisma, przesłania dokumentów do urzędu bez konieczności odwiedzania jego siedziby za pomocą elektronicznej Skrzynki Podawczej e PUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) oraz e-Doręczeń (usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego).
• Brak możliwości skorzystania z tłumacza polskiego języka migowego, lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje.
• W urzędzie brak pętli indukcyjnych oraz urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących.
• W budynku brak oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń kontrastowych oraz w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących
Wniosek / dostęp alternatywny - pobierz
Klauzula informacyjna dla osób składających wniosek - pobierz